Steven Schmidt ny studiekoordinator i forskarskola

en man. foto
Steven Schmidt.

CASE:s koordinator, Steven Schmidt, är också nationella forskarskolan SWEAH:s nya studiekoordinator från och med årsskiftet.

Steven Schmidt, tillika CASE-koordinator och forskargruppschef inom Tillämpad Gerontologi, tog över efter Cecilia Petterson den 1 januari 2024. Studiekoordinatorn ingår i forskarskolans ledningsgrupp och är sammankallande i forskarskolans pedagogiska arbetsgrupp.

Koordinatorn planerar, utvecklar och genomför kurser på forskarnivå. Det innebär kontakter med forskarskolans partners, doktorander och handledare, arbete med kvalitetsutveckling och utvärdering, dokumentation och marknadsföring. Uppdraget är på 40 procent av heltid fram till den 31 december 2026.

Varför tackade du ja?

– Jag tycker att det är en fantastisk möjlighet att stödja utvecklingen av nästa generations forskare inom åldrande och hälsa. Med tvärvetenskapligheten i SWEAH har jag också en chans att utveckla min egen förståelse för fältets mångfald i hela Sverige.

Har du arbetat i liknande befattning tidigare?

– Nej, jag har inte varit studiekoordinator tidigare.

Vad kan eleverna se fram emot i år?

– Vi har två fantastiska kurser. Till våren startar vi kursen Teorier om åldrande, som varit en av de mest populära bland studenter tidigare. Till hösten erbjuder vi kursen Åldrande och social förändring, och vi ser verkligen fram emot denna spännande nya kurs. Dessutom kommer vi att ha två doktoranddagar, vår och höst, den på våren blir på temat forskningsetik med äldre vuxna, samt olika nätverksmöjligheter.

Vilka utmaningar blir det för dig nu?

– Som med alla nya tjänster finns det mycket att lära på kort tid. Jag är bekant med alla SWEAH-aktiviteter eftersom jag har haft flera anslutna doktorander, men att vara på andra sidan och få allt att fungera smidigt blir både roligt och utmanande.

Uppdraget är förlagt till Institutionen för hälsovetenskap, Medicinska fakulteten.