Nytt forskningsprojekt presenterades på konferens om välfärdsteknik och AI

Samantha föreläser inför fullsatt sal i Medborgarhuset i Eslöv
Doktoranden Samantha Svärdh var en av forskarna från CASE som föreläste om ett pågående projekt om välfärdsteknik. Foto: Stig Ålund

Det kom 90 personer när SPF Seniorerna Skånedistriktet arrangerade konferens om välfärdsteknik och artificiell intelligens, AI, den 20 mars. Den riktades särskilt till ledamöterna i de kommunala och centrala pensionsråden i Skåne.

Forskningsnätverket CASE medverkade med ordföranden i dess intressentråd, Stig Ålund och tre forskare. Docent Gunilla Carlsson från profilområdet Proaktivt åldrande föreläste om tilliten till välfärdsteknologi. Och doktoranden Samantha Svärdh från forskargruppen Tillämpad gerontologi tog upp välfärdsteknologins konsekvenser. Håkan Jönson, professor vid Socialhögskolan och även han forskare inom profilområdet Proaktivt åldrande, talade om åldrande, makt och status.

– Vi fick in 32 anmälningar från personer som vill veta mer om och engagera sig i vårt nya forskningsprojekt TWIST, som vi håller på att starta upp och som handlar om tillit till välfärdsteknologi, säger Gunilla Carlsson.

Konferensen ägde rum i Eslövs medborgarhus, så att så många som möjligt från hela Skåne skulle kunna delta. Föreläsningarna handlade också om framtidens terapier, där Skånes Universitetssjukhus ligger i framkant. Dagen avslutades med grupparbete kring hur man kan jobba vidare i kommunerna.